manga vrouw en haren

Kom je er echt niet meer uit met de lessen en alleen en heb je hulp nodig van onze docenten of misschien dat een ander lid je uit de brand kan helpen. Ook discussies over tekenen kunnen hier.

manga vrouw en haren

Nieuw berichtdoor magicstory op 29 jul 2010 20:00

hoi ik vraag me steeds af hoe je nou het lichaam tekend want in de manga boekjes die ik heb staat het ook wel in alleen dan snap ik het niet.
een voorbeeld zou handig zijn en het haar is het mooi als je dat vaag maakt of juist als je het donker tekent?
groetjes magicstory
magicstory
Potlood

Re: manga vrouw en haren

Nieuw berichtdoor Kippie op 29 jul 2010 22:56

Voor het lichaam zal ik een schemaatje moeten maken om het je te kunnen laten zien. Maar inprincipe heeft een vrouwelijk lichaam een zandloper figuur, wat inhoud dat haar shouders en heupen even breed zijn en haar taille slanker. Uiteraard zien de armen en benen er minder gespierd uit als dat van een man.
Kan je mij misschien precies uit leggen wat je niet snapt? Dan wordt het voor mij makkelijker om een schema in elkaar te draaien.

En wat betreft het haar, ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de stijl die je zelf hebt en de sfeer van je tekening. En natuurlijk ook je karakter. Ik persoonlijk vind het prettiger om de plukken haar afzonderlijk te zien, dus eigenlijk het standaard manga beeld. Als je het vaag maakt, wordt het lastiger om die plukken te onderscheiden, en misschien wat minder net. Experimenteer er eens mee.

Wat voor jou misschien handig is om te doen is om een hoofd te tekenen op papier, zonder haar en die een paar keer te kopieren. Dan kan je na het kopieren het haar er in tekenen en kijken wat je het mooist vind en wat je het prettigst vind om te tekenen. Dit kan je natuurlijk ook doen om met ogen en dergelijke te oefenen.
Les nummer 1: Wordt nooit en te nimmer verliefd op je eigen werk!
Doe je dit wel, kan ik je niet helpen.
Les Nummer 2: Herhaling, Herhaling en nog eens herhaling.
Goed tekenen komt niet zomaar ineens vanzelf.
Kippie
Mangaschool Docent

Nieuw berichtdoor magicstory op 30 jul 2010 08:09

dankje voor het idee ik snap het heele lichaam niet waar ik nou ben doet de printer het niet maar binne kort kan ik wel printen.
magicstory
Potlood

Nieuw berichtdoor xShaan op 30 jul 2010 13:16

Toevallig heb ik dit laatst getekend.
http://i349.photobucket.com/albums/q387 ... Female.jpg
Jammer genoeg heb ik de scan niet echt schoon kunnen krijgen

Niet alles klopt maar misschien heb je er wel wat aan. (W)
xShaan
Stift

Nieuw berichtdoor Appeltjesgroen op 30 jul 2010 14:00

Ik wil zelf best je een stukje laten zien hoe ik lichamen teken. Alleen ik vrees dat ik TE gevorderd ben om het jou simpel te laten zien..

Wat ik zelf wel heel handig vind is deze tutorial. Hij is alleen wel engels.. http://cedarseed.deviantart.com/art/Big ... y+tut&qo=0

Het tekstblok over de spieren kan je in het begin eventjes vergeten. Dat is wat gevorderd werk. Punten II, III en VI zijn goeie punten waar je even naar kan kijken in het begin.
Probeer met vormen een lichaam op te bouwen..

Hmm vrees dat dit alsnog te moeilijk is, maar andere tutorials op deviantART zijn beetje kak. :\ Kan eventueel nog wel een poging wagen om het te laten zien hoe ik het doe..
This post lacks frogs. So there you have it, frogs! <3
www.livestream.com/appeltjesgroen
Appeltjesgroen
Puntenslijper

Nieuw berichtdoor magicstory op 30 jul 2010 16:34

dankje voor die site heb al zo vaak gezocht maar niets gevonden
dit is al het nieuwe resultaat gallery/viewpic.php?pic_id=1454
magicstory
Potlood

Nieuw berichtdoor Lein op 30 jul 2010 20:03

hey. Misschien heb je wat aan deze les: http://www.mangaschool.nl/lessen.php?pa ... _view&id=4
Ik heb even je tekening bekenen en ik heb zelf ook ngo wel een tip, wat ik vaak als eerste doe als ik een persoon van recht van voren teken is dat ik eerst een rechte lijn met een lineaal op papier zet ( wel een dunne lijn want je moet het later wel weer kunnen uitgummen. ) Dat doe ik om ervoor te zorgen dat ik weet waar het midden is zodat ik ervoor kan zorgen dat de tekening goed symmetrisch is. Wat me bij jou tekening opviel was dat als je tussen de ogen over de neus een rechte lijn naar beneden tekent deze niet tussen de voeten uitkomt. Asl je haar precies van voren ziet en ze rechtop staat hoord dat wel. Ik hoop dat je er wat aan hebt :).

Over het haar ben ik het met kippie eens, gewoon lekker uitproberen en kijken wat je zelf het mooiste vind! :)
Greetzz
Lein
Mangaschool Docent

Nieuw berichtdoor Kippie op 31 jul 2010 10:54

magicstory schreef:dankje voor die site heb al zo vaak gezocht maar niets gevonden
dit is al het nieuwe resultaat gallery/viewpic.php?pic_id=1454

Ziet er goed uit, er zijn alleen wel wat kleine dingetjes waar je op moet letten.
Onderandere mis ik de anatomie een beetje, hier kan ik heel lang en diep op ingaan, maar dat ga ik niet doen. Anatomie houdt voornamelijk in: oefenen, oefenen en nog meer oefenen en ook bestuderen.

Als je gaat inkleuren met potlood, let dan wel dat je de strepen gaat zien. Dus als je eerst van links naar rechts inkleurd om vervolgens van boven naar beneden te kleuren, ga je dit heel erg zien en wordt het minder mooi. Probeer altijd 1 richting op te kleuren, dus OF van links naar rechts OF van boven naar beneden als je in hetzelfde vlak met dezelfde kleur zit.
Als je wil dat je potlood kleur het papier beter dekt ( Dus dat je echt geen wit meer ziet), ga dan niet zitten 'krassen' maar maak met je potlood kleine rondjes over elkaar heen. (Deze techniek wordt echt mega veel gebruikt en werkt ook nog eens fijn.) Hierdoor krijg je eigenlijk gelijk een laag of 2,3 over elkaar.
En je hoeft niet perse alleen maar rechte lijnen te zetten wanneer je kleurt, je mag ook prima met de vorm mee. Bijvoorbeeld bij het haar, daar mag je best wel laten zien hoe het valt, dus vanaf de scheiding naar boven, een kwart boog naar beneden en dan recht naar beneden, als dat is hoe het haar valt. Dan krijg je al gelijk wat meer dynamiek in je tekening.
Kippie
Mangaschool Docent

Nieuw berichtdoor magicstory op 31 jul 2010 15:08

dank jullie wel voor de reacties is deze al beter? gallery/viewpic.php?pic_id=1457 ik had de hoofden aan de zijkant getekend en de basis lijntjes van zo een lijntjes popetje en daarna uitgewerkt kijk ook effen naar de tekening van het paard
magicstory
Potlood

Nieuw berichtdoor Kippie op 31 jul 2010 18:31

Als je de hoofdlengtes als hulp middel gebruikt, zorg er dan wel voor dat de hoofdlengtes ook echt daadwerkelijk even groot zijn als het hoofd van je karakter en dat de bovekant van een hoofdlengte de onderkant raakt van de vorige. Nu heb je 8 hoofd lengtes getekenend, maar om dat er ruimte tussen zit, kom je waarschijnlijk uit op 9 of 10 hoofdlengtes.

En bij een vrouwelijk lichaam zijn de schouders net zo breed als de heupen ;)
De armen kunnen ook wel wat beter, ze zien er een beetje vormloos uit. Ga eens voor de spiegel staan, maak een foto van jezelf. En ga eens kijken wat voor verhoudingen je kan vinden. Dus: hoeveel hoofd lengtes jezelf hebt, de breete van je borst, passen daar 1 of 2 hoofden in. Kijk ook maar hoe je armen en benen eruit zien, waar zitten de curves van je spieren etc.
Kippie
Mangaschool Docent

Volgende

Keer terug naar Hulp gevraagd en discussies